torsdag

torsdag

och ingen metrojektspruta igår,, vet inte om jag skrivit det här men,, mina levervärden har varit lite väl höga ett tag,, och jag ska hoppa sprutan några ggr för att se om de går ner,, antagligen är värdena som på en riktig fullblods alkoholist! vilket jag inte är! antar att det är kört för mig och embrel! alldeles för dyrt att lägga de pengarna på mig! hörde att en rematolog hade sagt till en 16 åring att det va för mycket pengar trotts dessa ord fick han embrel och är nu bra och har utbildats sig till någon form av civilingenjör,, så det var ingen miss att ge dem till honom.. men va då för dålig läkare bara att säga så till en patient!! har kommit igång med vatten gympan och det är juu guld att hålla på med den,, men hoppas att ni har det bra nu kramis på er

4 kommentarer:

Helena sa...

Hej vännen!
Vad är det för spruta du tar?
Jag har enbrel sen i våras och det funkar riktigt bra.
Mina atroser rår det ju inte på men inflammationerna har blivit färre och jag har inte den där sjukdomskänslan längre.
Jo enbrel är dyrt men jag har provat allt annat och inget har hjälpt och då var det inte svårt alls att få enbrel.
Det var läkaren själv som ville att jag skulle prova.
Jag provade Humiran först men den tålde jag inte så det fick bli Enbrel.
Jag har haft RA i mer än 20 år och mina leder är mycket förstörda men det tycktes inte spela någon roll när det gällde medicinen.
Annars kan man ju kanske tycka att jag redan är i så pass dåligt skick att det redan är kört och ingen mening att slösa dyra mediciner på en sån.
Det är kanske olika på olika reumatologmotagningar också vad de har för kriterier för att få Enbrel.
Jag hoppas att du får chansen att prova för sätter de in det i tid så kan man nog bli helt bra som du säger att den där 16 åringen blev.
Ha en mysig dag min vän och kul att du är tillbaka!
Kram

gunsan sa...

jo helena! jag har haft pso i 30 år nu! och jag har haft den "turen" att värken kommit nu de senaste 7 åren! jag fick börja med metrtexhate,, men min lever tog mycket stryk av dem! så jag fick börja med metrohexate i sprut form! "Metrojekt" men tydligen så vill inte levern att jag ska va någorlunda pso fri ;-(,, embrel vill jag också ha ! men vårat landsting har t o m beslutat att dra in vårdresorna,, då tror jag knappast att de ger mig en hurmycketsomkostarskjortanmedicin
:-(,, men visst den hjälper ju massor av människor har jag hört,, för metrojekten va inte bra för min värk däremot mot pson,,, kram

Marina sa...

Gunsan!Jag tror att du skulle behöva både Metojecten och Enbrelen!Som JOnte hade förut! Men som du skriver så är det inte alla landsting som skriver ut Enbrelen eftersom den är så dyr!Enligt Jontes sjukgymnast så kostar den runt 100000 kr / år / patient!
Och vi i Stockholm är lyckligt lottade att den skrivs ut till barnen i första hand!
Hoppas att levervärderna går ner snart!Det tog någon vecka innan Jontes var normala igen..Kramizar i massor!

Helena sa...

Jag äter methotrexate i tablettform men de har varit inne på att det vill höja dosen och det klarar inte min mage av så i så fall blir det i sprutform.
Enbrel + methotrexate verkar vara en bra kombination.
Om de har provat med allt annat och inget hjälper så måste du väl få enbrel.
Jo det är dyrt....sist jag hämtade sprutor så kollade jag och 4 st kostade igentligen 11 000 kr.
Men det är ju dyrt att låta folk bli ännu dåligare och behöva en massa mer vård.
Håller tummarna för att du får en medicin som fungerar.
Enbrel är ju ingen mirakelmedicin men jag har blivit en hel del piggare av den i allafall.
Sköt om dig vännen!
Kram